Rotorama Liga 2022
Tento dokument popisuje bezpečnostní a provozní předpisy, kterými se řídí ligové závody Rotorama Ligy 2022 a zajišťuje účastníkům poctivou soutěž v bezpečném prostředí. Každý pilot při registraci stvrdí podpisem svůj souhlas s těmito pravidly. Piloti mladší 18 let sebou přinesou podepsaný souhlas rodičů, ke stažení zde.
1. Technické požadavky
Pilot musí při registraci do závodu vyplnit na registračním portálu registrační číslo jeho dronů. Zárověň musí být mít splňovat všechny požadavky Uřadu civilního letetví a EASA pro létání s dronem dané kategorie, tzn. musí být registrován a úspěšně složený online test a také sjednané pojištění odpovědnosti pro danou kategorii.
Piloti mladší 15ti let mohou závodit pouze v doprovodu osoby starší 18ti let.
Všechny koptéry musí mít vylepené platné registrační číslo tak, jak to požaduje legislativa.
Všechny koptéry, které startují v závodu, musí splňovat technické požadavky. Pokud koptéra nesplňuje veškeré technické požadavky, nebude pilotovi povoleno s ní letět.
1.1. Video-vysílač
Analogové vysílače
Povolené jsou video-vysílače s nastaveným výkonem 25mW.
Video-vysílač může být zapnut pouze na závodní trati nebo po domluvě s letovým ředitelem. Pokud pilot zapne video-vysílač mimo závodní trať bez souhlasu letového ředitele nebo zaruší video letícího pilota, může být letovým ředitelem ze závodu diskvalifikován.
Digitální vysílač DJI
Povolené jsou všechny video-vysílače používající DJI digitální přenos.
Videovysílač můsí být nastaven do závodního režimu na danou frekvenci, tzn. maximální výkon na 25mW a bitrate 25Mb/s
Pilot můsí poskytnout svůj obraz pořadateli po celou bodu letu připojením svých brýlí k HDMI převodníku přes USB-C.
Digitální vysílač HD Zero
Videovysílač můsí být nastaven do závodního režimu na danou frekvenci, tzn. maximální výkon na 25mW
Pilot můsí poskytnout svůj obraz pořadateli po celou bodu letu připojením svých brýlí do připravenému HDMI kabelu.
1.2. Hmotnost a rám
Maximální povolená letová hmotnost koptéry je 700g. Maximální povolená vzdálenost dvou motorů na diagonále je 300mm.
1.3. Baterie
Jsou povoleny 3-6S článkové Li-Po baterie. Maximální povolené napětí jednoho článku je 4,2V.
1.4. Vrtule
Jsou povoleny vrtule libovolné velikosti, počtu listů i stoupání. Vrtule musí být plastové (uhlíkové ani dřevěné vrtule povoleny nejsou).
1.5. RC systém
Je povolen RC systém využívající pásma 2,4GHz nebo 868MHz. RC systém musí mít zapnutý failsafe zaručující okamžité vypnutí motorů (drop).
1.6. LED
Koptéra nemusí být vybavena LED. Jsou však vítané.
1.7. Antény
Antény, používané na koptéře, jsou povoleny pouze všesměrové s RHCP polarizací. LHCP a lineárně polarizované antény nejsou povoleny. Toto neplatí pro digitální systémy.
1.8. Video-přijímač (Analogový)
Pořadatel poskytne pilotovi obraz z přijímače Clearview. Na přijímači jsou nainstalované dvě RHCP antény. Obraz z přijímače je zobrazován na diváckých obrazovkách a na displejích pro spottery a letového ředitele.
Je dovoleno použít svůj vlastní přijímač. V případě jakéhokoli problému s video přenosem je brán v úvahu pouze obraz z přijímače poskytovaného pořadatelem.
2. Pravidla a průběh závodu
2.1. Letový ředitel
Letový ředitel je oprávněn ke změně pravidel v průběhu akce. Každý pilot je povinen řídit se pokyny letového ředitele. Při nedodržení pokynů letového ředitele je pilot diskvalifikován.
2.2. Technická kontrola
Na začátku akce je každý pilot povinen projít technickou kontrolou. Každý pilot předloží ke kontrole všechny koptéry, se kterými plánuje závod létat. Koptéra, která neprošla k inspekcí, nesmí být v závodu použita. Během technické kontroly se zkouší výkon video vysílače.
Pilot předvede režim failsafe. Pilot zaarmuje koptéru, přidá plyn na 30% a vypne vysílačku. Motory se musí okamžitě zastavit. Během předvádění failsafe musí být z koptéry sundané vrtule.
Pilot svým podpisem stvrdí souhlas s pravidly a pokyny letového ředitele. V průběhu závodu může letový ředitel provádět náhodné kontroly koptér. Pokud koptéra nebude plňovat některý z požadavků, může být pilot ze závodu vyloučen.
2.3. Briefing
Na začátku akce je pilot povinen zúčastnit se briefingu. Během briefingu budou piloti informováni o harmonogramu, průběhu závodu a pravidlech. Piloti společně s letovým ředitelem projdou trať a budou obeznámeni s jednotlivými překážkami.
2.4. Obecná pravidla
Piloti jsou rozděleni do skupin. Pilot využívá pilotní sedačku, přijímač a startovací stojánek označený jeho číslem nebo frekvencí. Každý pilot používá pro přenos obrazu pouze frekvenci, která mu byla přidělena. Videa ze všech koptér a ze všech letů jsou nahrávány letovým ředitelem. Závod je měřen RSSI časomírou a systémem LiveTime.
Piloti závodí společně v jednotlivých skupinách. Pilot je povinen proletět všechny překážky na závodní trati ve správném pořadí a správným způsobem. Pokud pilot nedodrží podmínky závodu, je z letu vyloučen. Pokud pilot nabourá a je schopen bez cizí pomoci dále letět, může pokračovat v letu.
Každý pilot je sledován spotterem a letovým ředitelem. Spottery právě letících pilotů jsou piloti z následující skupiny. Pokud se spotteři z následující skupiny nedostaví ke sportování, může letový ředitel rozhodnout o jejich vyloučení z následujících letů. V případě nutnosti musí spotter za sebe najít náhradu. Spotter kontroluje, zda-li pilot prolétl trať dle pravidel. Pokud spotter nebo některý z pilotů zpozoruje, že letící pilot neprolétl trať podle pravidel, je povinen skutečnost ohlásit letovému řediteli. Letový ředitel prohlédne videozáznam pilotova letu a rozhodne o platnosti nebo neplatnosti letu/kola. Pokud pilot nesouhlasí s výsledkem svého letu, oznámí to letovému řediteli, který podle videozáznamu přeměří výsledek letu.
2.5. Průběh letu
Piloti po si umístí své koptéry na připravený stojánky dle přiděleného pořadí systémem LiveTime. Pokud pilot nechce využít stojánek, může svojí koptéru umístit do prostoru za stojáken. Na přípravu koptéry k letu má pilot k dispozici časový limit 90 sekund. Pokud koptéra nebo pilot není po uplynutí časového limitu připraven, pilot je z letu vyloučen a pro svou koptéru si jde společně s ostatními piloty až po ukončení letu (neurčí-li letový ředitel jinak). Pilot je povinnen bezpečně přistát na vyznačeném místě. Všichni piloti, kteří letí v aktuální skupině, zůstanou sedět na pilotní sedačce, dokud poslední z pilotů nedokončí svůj let a nepřistane. Všichni piloti si jdou pro své koptéry společně.
2.5.I. Trénink
Piloti létají ve skupinách po 6 (nerozhodne-li letový ředitel jinak). Piloti startují postupně, dle zvukových pokynů časomíry (staggered start). Během tréninku je cílem pilota seznámit se s tratí. K dispozici je časový limit 90 sekund, během kterého se snaží pilot proletět co nejvíce kol. Jakmile časový limit vyprší, pilot dolétne své právě rozletěné kolo. Tréninky nejsou měřené a jejich výsledky se nezapočítávají. Všichni piloti letí stejný počet tréninkových letů.
2.5.II. Kvalifikace
Piloti létají ve skupinách po 6 (nerozhodne-li letový ředitel jinak). Piloti startují postupně, dle zvukových pokynů časomíry. Během kvalifikačních letů je cílem pilota uletět co největší počet kol za co nejkratší čas. K dispozici je časový limit 90sekund, během kterého se snaží pilot proletět co nejvíce kol. Jakmile časový limit vyprší, pilot dolétne své právě rozletěné kolo. Výsledek kvalifikačního letu je počet kol a čas, za který byl tento počet kol uletěn. Pilotovi se výsledný kvalifikační čas počítá jako součet jeho 3 nejlepších kvalifikačních letů. Pokud je pilot vyloučen z kvalifikačního letu, jeho výsledek je 0 kol a 0 vteřin. Všichni piloti letí stejný počet tréninkových letů.
Pokud dojde v průběhu letu ke změně stavu trati(spadlá brana), piloti musejí létat tak, jako by tam překážka byla. Pokud spotter zjistí, že pilot překážku neproletěl jak měl, nahlásí tuto skutečnost letovému řediteli. Pokud letový ředitel uzná, že pilot neproletěl překážku daným způsobem, výsledek z letu nebude pilotovi uznán.
2.5.III. Finálové lety
Do finálových letů z kvalifikace postupuje prvních 16 nebo 32 pilotů v závislosti na celkovém počtu pilotů na závodě. Pro finálové lety je použit princip dvojité eliminace. Piloti létají ve skupinách po 4 nebo 6 (rozhodne letový ředitel). Piloti startují společně, na zvukový pokyn časomíry který zazní náhodně v rozmezí 1-5s. V případě, že pilot opustí stojánek před startovacím signálem, je z letu vyřazen. První polovina pilotů postupuje do dalšího eliminačního kola, druhá půlka pilotů, kteří závod prohráli nebo nekončili mají ještě jednu šanci a také postupují dál. Pokud v některém ze svých dalších vyřazovacích letů prohrají, vypadávají úplně a finálové lety pro ně končí. Finálové lety se létají na určitý počet kol. Když první pilot dokončí stanovený počet kol, ostatní piloti doletí jejich aktuálně rozletěné kolo. Pokud piloti nedokončí kolo a spadnou, počítá se jejich čas, ve kterém prolétli cílovou brankou. Nezáleží na a tom, jak daleko doletěli v kole, ve kterém spadli.
Pokud v průběhu letu dojde ke změně stavu trati (spadlá brána) pilotem, let bude přerušen. Pokud změna byla způsobena pilotem, je let opakován a pilot který změnu způsobil je vyřazen (rozhodne letový ředitel situace). Pokud v průběhu letu dojde ke změně stavu trati (spadlá brána) působením vnějších okolností (vítr, poškození brány mimozemské bytosti, atd.), let bude přerušen. Celý let se opakuje opakovat.
Odstartuje-li pilot před zazněnám startovacího tónu, let pře přerušen. V přípaně prvního porušení v rámci jednoho letu se let opakuje se všemi piloty. Každé další porušení již vede k vyloučení pilota z letu.
2.6. Opakování letu / Rerun
Pokud bude v průběhu letu narušen video-přenos některého z pilotů, může pilot zažádat ředitele závodu o opakování letu. Pokud chce pilot požádat o opakování letu, musí neprodleně přistát a ohlásit skutečnost letovému řediteli. Pokud bude pilot v letu pokračovat, ztrácí možnost zažádat o opakování letu. Mid-air kolize není v žádném případě důvodem k opakovaní letu.
2.6.I. Tréninkové lety
Tréninkové lety se neopakují, pouze ve výjimečných případech uznaných letovým ředitelem.
2.6.II. Kvalifikační lety
Pokud je pilotovi nebo pilotům uznán nárok na opakovaný let, poletí v daném kvalifikační kole po dolétání ostatních skupin. V tomto může letět více pilotů z různých kvalifikačních skupin, kteří opakují let.
2.6.III. Eliminační lety
Pokud je pilotovy uznán opakovaný let, poletí po dolétání daného kola eliminace. Opakovaného letu se účastní všichni piloti z opakovaného letu
Je-li nutné let přerušit z důvodu, který způsobil pilot (např. požár jeho dronu), pak se pilot tento rerunu neúčastní.
2.7. Timeout
Každý pilot má v eliminačních letech nárok na jeden 5 minut dlouhý timeout na odstranění případné technické závady, která se vyskytla na jeho koptéře před startem. V případě odhalení závady po startu již pilot nemá na timeout nárok.
3. Bodování
Podle výsledků budou prvním 16ti pilotům přiděleny ligové body dle tabulky:
Umístění | Bodování |
1. místo | 200 bodů |
2. místo | 194 bodů |
3. místo | 187 bodů |
4. místo | 181 bodů |
5. místo | 155 bodů |
6. místo | 142 bodů |
7. místo | 129 bodů |
8. místo | 116 bodů |
9. místo | 103 bodů |
10. místo | 90 bodů |
11. místo | 78 bodů |
12. místo | 65 bodů |
13. místo | 52 bodů |
14. místo | 39 bodů |
15. místo | 26 bodů |
16. místo | 13 bodů |
Pilot který se umístí nejlépe v kvalifikaci, dostane bonus 50 bodů
Pilotovi se do výsledků ligy počítá součet čtyřech nejlepších bodových zisků z uletěných závodů.
4. Bezpečnostní pokyny
- Pilot nesmí bez souhlasu letového ředitele zapnout svou koptéru mimo trať (pokud budete mít jakýkoli problém a budete potřebovat něco vyzkoušet, přijďte za letovým ředitelem, který vám vybere vhodnou chvíli pro zapnutí koptéry).
- Je zakázáno vstupovat na trať bez souhlasu nebo výzvy letového ředitele.
- Pokud pilot nemá nad svým stojem 100% kontrolu, je povinen okamžitě vypnout motory.
- Je povolenou létat pouze do výšky nezbytné k překonání překážek.
- Je zakázáno létat mimo trať k létání vyhrazenou.
- Pilot nesmí před závodem a v jeho průběhu požívat alkoholické nápoje ani jiné návykové či psychotropní látky.
- Každý pilot je plně odpovědný za případné škody na zdraví nebo majetku třetích osob.
- Pilot je povinen dbát pokynů letového ředitele. Letový ředitel může kdykoli závod nebo let z bezpečnostních důvodů přerušit, všichni letící piloti musí okamžitě přistát.
- Za porušení bezpečnostních pokynů může být pilot ze závodu okamžitě vyloučen.